Pácienstájékoztató

45 éves életkor után, a családorvos által végzett rendszeres évi ellenőrző vizsgálat életmentő lehet!

A 45. életév utáni jelentkező betegségek:

• 2 -es típusú cukorbetegség (diabetes)
  • magasvérnyomás-betegség (hipertónia)
  • zsíranyagcserezavarok (diszlipidémiák)
  • érelzáródások, infarktusok
  • csontritkulás (oszteoporózis)
  • elhízás (obezitás)
  • rosszindulatú daganatok (rákbetegség)
  • szembetegségek, látási zavarok
  • pajzsmirigybetegségek
  • depresszió

A magas vérnyomás, az emelkedett vércukorszint, a dohányzás, a stressz-állapot, egyéb rizikó faktorok az érfal sérüléseit okozzák. A szervezet ezeket a koleszterin által próbálja kijavítani de ha ennek a hordozó fehérjéje LDL-típusú (ez könnyen bomló és az érfalon megtapadó vegyület), gyulladásos reakciót okoz, fehérvérsejt- és vérlemezke-invázióval, véralvadék (trombus) képződéssel. Ezen folyamat lehetséges következményei a szívizom infarktus, agyi trombózis vagy agyvérzés, szexuális impotencia, memória zavarok, végtagkeringési elégtelenség, érszűkület.

Tény, hogy a szívkoszorúértrombózisban szenvedőknek a fele (50%-a) tünetmentes marad!

A depresszió egy negatív, passzív hangulati állapot, gyakran szívbetegségekhez kapcsolódik. A tehetetlenség érzése immungyengeséggel társul, gyorsítja az érelmeszesedést, az erek öregedési ritmusát. A depressziósok 4-szer gyakrabban szenvednek szívizominfarktusban. A megfelelő szakorvoshoz való küldés feltételezi azt, hogy idejében felismerjük a depresszió tüneteit, ami gyakran nem könnyű. Ha a beteg elfogadja a segítséget, a megfelelő kezelés 3 hónap alatt tünetmentessé teheti őt.

A csontritkulás (oszteoporózis) a csontsűrűség észrevétlen csökkenése amely csontgyengeséghez majd törésekhez vezet. Oka a csontsejtek pusztulása amelyet a csontképződés nem képes pótolni, pedig a csont egyike azon kevés szerveknek amelyek regenerálódni képesek. A csontirkulás fő veszélye nem is a kóros törési hajlam hanem az általános öregedési folyamatok felgyorsulása, a hosszas ágybanfekvés izomgyengeséget, sorvadást, érfal-renyheséget, az immunrendszer hanyatlását okozza.

A szürkehályog fokozódó látásgyengeséggel jár. Az elhanyagolt szürkehályog másodlagos zöldhályoghoz, szemnyomás emelkedéséhez, megvakulás veszélyéhez vezethet.